Pro rodiče budoucích prvňáčků

Důležité informace k provozu školy

Škola

(tel.: 474334711, 603483877, ředitel: 474332831)

Školní budova je pro žáky otevřena ráno od 7,40 hod. Prvňáčci mají svoje šatny vpravo od vstupu do školy. Učebny prvních tříd jsou v pavilonu A - tj. pavilon školní družiny, a najdeme je v 1. patře nad školní jídelnou. Třídy jsou vybaveny novým nábytkem, moderními učebními pomůckami a v obou třídách jsou k dispozici také interaktivní tabule, na kterých první třídy pracují.

První třídy mají vyučování podle rozvrhu každý den do 11,40 hod (s výjimkou půlených hodin Čj a M). Děti, které nejdou na oběd a do družiny, odcházejí za doprovodu rodičů, popř. jiných rodinných příslušníků, ihned domů. Prvňáčci, kteří nechodí do družiny, ale jdou na oběd, jsou hotovi zpravidla kolem dvanácté hodiny. V tu dobu je možné si je vyzvednout.

Rádi bychom upozornili rodiče, že z bezpečnostních důvodů je škola po celou dobu vyučování uzamčená a vstup je umožněn pouze po zazvonění a zapsání u služby. Pokud budete chtít ve škole něco vyřídit, je nutné si vždy zazvonit na službu a zapsat se do knihy návštěv. Pokud půjdete pro svého prvňáčka na konci vyučování, zapisovat se nemusíte, ale prosíme Vás, abyste z hygienických i bezpečnostních důvodů nečekali v hale u jídelny, ale počkali před vchodem a řídili se pokyny služby.

Školní jídelna

(tel: 474334711, provolba 31, nebo 603483852)

Ve školní jídelně se mohou stravovat všichni žáci školy. Obědy jsou vydávány v době 11,40 – 14,00 hod. Rodiče vyplní přihlášku ke školnímu stravování a uhradí cenu stravného na příslušný měsíc. Současná cena oběda pro prvňáčka je 27,- Kč/den.

Stravné je možné hradit trvalým příkazem - v tom případě je nutné domluvit se s vedoucí ŠJ na podrobnostech provedení a platba stravného na následující měsíc musí být na účtu školy nejpozději do 25. předcházející měsíc. Stravné je také možno platit hotově přímo v pokladně ŠJ. V takovém případě je nutné uhradit výši stravného na měsíc nejpozději do 29. v měsíci předcházejícím. Rodiče prvňáčků budou moci obědy na září zaplatit poslední týden v srpnu nebo při slavnostním zahájení školního roku 4. září a již od dalšího dne může prvňáček chodit na obědy.

Naše malé školáky do školní jídelny doprovází vždy třídní učitelka, která jim spolu s dozorem a vedoucí školní jídelny pomůže při obsluze v prvních dnech školy. Pokud chodí prvňáček do družiny, doprovází jej do jídelny paní vychovatelka a také prvňáčkům s obsluhou pomůže.      

V případě nutnosti je možné také obědy odhlašovat. Je však potřeba to udělat nejpozději vždy den předem do 14,30 hod. (na pondělí v pátek) osobně, telefonicky, na mailovou adresu skolnijidelna@5zskadan.cz nebo formou SMS na mobilní telefon ŠJ (viz kontakty výše). V případě náhlého onemocnění je možné první den odnést oběd nemocnému v jídlonosiči – čas pro vydávání tohoto jídla je v rozmezí 11,20 – 11,35 hod. Na další dny již musí být obědy odhlášeny. Všichni strávníci jsou povinni dodržovat provozní řád školní jídelny, který je umístěn přímo ve školní jídelně a na webových stránkách školy.

Obědy se vydávají po přiložení čipu nebo čipové karty. Pořízení čipu nebo čipové karty se platí vždy hotově. Cena čipové karty je 50,- Kč, čipu 100,- Kč.

Školní družina

(tel: 775966928)

Činnost družiny je určena všem žákům 1. stupně. Školní družina má pět oddělení, kde pracují zkušené paní vychovatelky. Program školní družiny je zaměřen především na pohybové činnosti, výtvarné aktivity (podíl na výzdobě školy), hry a soutěže. Během celého školního roku chodí všechna oddělení ven na dětské hřiště v areálu školy nebo i mimo školní areál.

Podmínkou docházky do ŠD je podaná přihláška a zaplacení pravidelného poplatku, který činí 200,- Kč za měsíc. Poplatek se hradí vždy na půl roku. Na 1. pololetí musí být uhrazen do 25. září, na druhé pololetí do 15. ledna. Družina je v provozu denně od 5,30 hod. do 7,40 hod. a znovu pak každý den od 11,40 hod. podle zájmu rodičů do 17,00 hod., v pátek do 16,00 hod.

V době 13,30 – 14,30 hod. probíhá v ŠD zájmová činnost nebo se chodí ven. V této době není možno vyzvedávat děti ze ŠD, pouze ve výjimečných případech po předchozí domluvě.

Školní zralost

(„Maminko, tatínku, pomozte mi dobře začít.“)

Dostatečná vyspělost dítěte v těchto 3 základních oblastech:

  • tělesná
  • sociální
  • duševní (psychická)

Stačí, aby dítě nebylo zralé v 1 oblasti a často u něj vzniká nechuť k učení a ke škole vůbec.

1. Tělesná vyspělost

Dítě by mělo být přiměřeně velké, fyzicky zdatné a motoricky šikovné

Fyzicky nevyspělé děti mohou být zvýšeně unavené, nesnesou dlouhodobější zátěž, jejich pozornost je často jen krátkodobá

Fyzickou zdatnost posuzuje většinou dětský lékař

  • Vycházky, hry v přírodě, pravidelný denní režim režim, dostatek spánku
  • Hrubá motorika (celé tělo) - poskoky po jedné noze, přejít přes kladinu, přeskočit snožmo nízkou překážku
  • Skákání přes gumu, skákání panáka, skákání přes švihadlo, překážkové hry, podlézání a přelézání překážek, hry v přírodě – honičky, kopaná, házená, plavání
  • Jemná motorika (ruce, prsty) - zapínání knoflíků ­ šněrování bot ­ zavazování tkaniček ­ navlékání korálků 
  • Manipulační hry – šroubování, mozaiky, hry s korálky, modelování, stavebnice
  • Grafomotorika (psaní, kreslení) - správné sezení při kresbě, držení tužky – špetkovitý úchop
  • sklon tužky, uvolnění ruky, tlak na podložku, plynulost tahů, správné natočení papíru, motorika očních pohybů – překreslí tvar, obrázek, staví z kostek podle předlohy
  • Modelování, uvolňování cviky s říkankou, kreslení do písku, ohýbání drátků, vybarvování omalovánek

2. Sociální zralost

  • dítě by mělo vydržet delší dobu mimo rodinu, adaptovat se na nové prostředí, umět přijímat úplně nové požadavky (výhodu mají děti, které navštěvují MŠ)
  • prvňáček by měl zvládat sebeobsluhu – oblékání včetně knoflíků a tkaniček, hygienu, jídlo – příbor
  • udrží pořádek ve svých věcech
  • zná základní pravidla chování na ulici – přecházení
  • samostatně plní úkoly
  • zapojuje se do her s ostatními dětmi – umí se podřídit pravidlům, rozhodovat, dodržovat role…..
  • dostatečně dlouho udrží pozornost na práci a překonává nechuť k práci, která jej nebaví
  • nezralé děti bývají lítostivé, bojácné, plačtivé, uzavřené
  • pokud je dítě neklidné, roztržité, u ničeho dlouho nevydrží, dá se předpokládat, že bude  mít problémy se zvládáním učiva

3. Duševní vyspělost

Nezralost se může projevit větší nestabilitou a dráždivostí, nižší odolnosti vůči zátěži

Zrakové vnímání a vnímání prostoru

  • pojmenuje odstíny barev                         
  • ví, kde je nad, před, pod, za
  • vyhledává tvar na pozadí                         
  • určuje v prostoru vpravo a vlevo, nahoře, dole
  • vyhledává 2 shodné obrázky v řadě         
  • určuje pravou a levou na svém těle
  • složí tvar podle předlohy                 
  • vyhledává první objekt ve skupině zleva doprava               
  • doplní chybějící část obrázku

Puzzle, doplňovací obrázky, doplňovačky, omalovánky, hry v přírodě

  • hledání rozdílu, před, za, barvy, tvary

Vnímání času

  • seřadí obrázky ve správném pořadí    
  • přiřadí činnosti k ročním obdobím
  • orientuje se ve dnech v týdnu   
  • zvládá pojmy včera, dnes, zítra, předevčírem, pozítří

Prohlížení knížek, vyprávění pohádek, povídání při vycházkách

Řeč

  • správná výslovnost všech hlásek          
  • umí zpaměti kratší básničky
  • vypráví pohádky vlastními slovy            
  • chápe a ve správném pořadí provádí pokyny
  • zná svoje jméno a příjmení, jména rodičů, sourozenců, učitelek, svoji adresu

Čtení pohádek před spaním, povídání cestou ze školky a při vycházkách, zpívání, říkanky, poslech pohádek

Sluchové vnímání a paměť

  • zopakuje větu, která má více slov            
  • určí první a poslední hlásku ve slově
  • určí, zda slovo obsahuje danou hlásku              
  • složí slovo p-e-s, d-ů-m, k-o-s, k-o-l-o
  • rozloží slovo na hlásky: myš, dům, tyč, rýč, voda, máma…

Hry na cesty: slovní kopaná, slova, která začínají stejnou hláskou, hra na robota – hláskujeme slova a dítě plní úkoly (př. A-h-o-j, d-e-j  m-i r-u-k-u.), hláska nás probudí

Matematické představy

  • rozumí pojmům méně, stejně, více   
  • seřadí 5 prvků podle velikosti   
  • přiřazuje prvky k číslům    
  • zvládá číselnou řadu od 1 do 10       
  • určuje správně geometrické tvary 

 Nakupování, hry s prsty, čísly a předměty