Základní škola Kadaň
Na Podlesí 1480
okres Chomutov
Na Podlesí 1480
432 01 Kadaň
IČ: 46789995
Mgr. Klára Šťastná
Minimální prevetivní program naleznete v menu Dokumenty ke stažení.
Nevíte, na koho se v případě krizové situace obrátit? Rozklikněte si leták obsahující kontakty a tipy na linky důvěry a krizová centra Typ: PDF dokument, Velikost: 269.36 kB. Slouží jako rychlá pomůcka v případě potřeby krizové intervence
Občanské sdružení Světlo – Provozuje nízkoprahová zařízení poskytující ambulantní a terénní služby osobám ohroženým závislostí na návykových látkách. Jana Švermy 6, 43201 Kadaň Tel.: 603 804 191, 725 758 588, 474 335 347, 725 543 165 E-mail: ossvetlo@os-svetlo.net
Pedagogicko-psychologická poradna Kadaň Fibichova 1129 432 01 Kadaň Tel.: 474 334 487, 775 441 276 E-mail: kadan@pppuk.cz Web: www.pppuk.cz/poradny/kadan
Linka bezpečí
Linka důvěry – Modrá linka – tel. 549 241 010, 608 902 410
Dětské krizové centrum – Dětské krizové centrum, o.s. (DKC) zajišťuje komplexní psychosociální pomoc dětem, dospívajícím a jejich rodinám. tel./fax: 241 480 511, 241 483 853 mobil: 777 664 672 e-mail: ambulance@ditekrize.cz
NON-STOP Linka důvěry DKC tel. 241 484 149, 777 715 215 e-mail: problem@ditekrize.cz
Národní linka prevence proti AIDS tel. 800 144 144
Poradenská linka pro pedagogy, žáky i rodiče v oblasti šikany tel. 841 220 220
Centrum krizové intervence tel. 284 016 666
Gay linka pomoci tel. 222 514 040
Policie ČR - tel. 158
Hasiči - tel. 150
Záchranná služba - tel. 155
Tísňová linka - tel. 112
První stadium: Zrod ostrakismu
Jde o mírné, převážně psychické formy násilí, kdy se okrajový člen skupiny necítí dobře. Je neoblíben a není uznáván. Ostatní ho více či méně odmítají, nebaví se s ním, pomlouvají ho, spřádají proti němu intriky, dělají na jeho účet „drobné“ legrácky apod. Tato situace je již zárodečnou podobou šikanování a obsahuje riziko dalšího negativního vývoje.
Druhé stadium: Fyzická agrese a přitvrzování manipulace
V zátěžových situacích (což může být i školou vytvářené konkurenční prostředí), kdy ve skupině stoupá napětí, začnou ostrakizovaní žáci sloužit jako hromosvod. Spolužáci si na nich odreagovávají nepříjemné pocity například z očekávané těžké písemné práce, z konfliktu s učitelem nebo prostě jen z toho, že chození do školy je obtěžuje. Manipulace se přitvrzuje a objevuje se zprvu ponejvíce subtilní fyzická agrese. Stupňování agrese může být dáno také neřešením předchozí situace …
Třetí stadium (klíčový moment): Vytvoření jádra
Vytváří se skupina agresorů, úderné jádro. Tito šiřitelé „viru“ začnou spolupracovat a systematicky, nikoliv již pouze náhodně, šikanovat nejvhodnější oběti. V počátku se stávají jejich oběťmi ti, kteří jsou už osvědčeným objektem ostrakizování. Třída ví, o koho jde. Jde o žáky, kteří jsou v hierarchii nejníže, tedy ti „slabí“. Svým způsobem platí „raději on, než já“.
Čtvrté stadium: Většina přijímá normy
Normy agresorů jsou přijaty většinou a stanou se nepsaným zákonem. V této době získává neformální tlak ke konformitě novou dynamiku a málokdo se mu dokáže postavit. Platí „Buď jsi s námi, nebo proti nám.“ U členů „virem“ přemožené skupiny dochází k vytvoření jakési alternativní identity, která je zcela poplatná vůdcům. I mírní a ukáznění žáci se začnou chovat krutě – aktivně se účastní týrání spolužáka a prožívají při tom uspokojení.
Páté stadium: Totalita neboli dokonalá šikana
Násilí jako normu přijímají všichni členové třídy. Šikanování se stává skupinovým programem. Obrazně řečeno nastává éra „vykořisťování“. Žáci jsou rozděleni na dvě sorty lidí, které jsem pro přehlednost označil jako „otrokáře“ a „otroky“. Jedni mají všechna práva, ti druzí nemají práva žádná. Ve čtvrtém a pátém stadiu hrozí reálné riziko prorůstání parastruktury šikany do oficiální školní struktury. Stává se to v případě, kdy iniciátor šikanování je sociometrickou hvězdou. Je žákem s výborným prospěchem, má kultivované chování a ochotně pomáhá pedagogovi plnit jeho úkoly.
Základní škola Na Podlesí v Kadani, připravila pro rodiče a děti mimořádnou nabídku v oblasti poskytování poradenských služeb.
Nabídka platí pro dny: PO – PÁ 16.00 – 20.00 hod.
Konzultace probíhají v prostorách školy, poradenského pracoviště v objektu „Radka“ Kpt. Jaroše 630“, nebo v mimořádných případech a nutnosti i v místě vašeho bydliště.
Prevence se prolíná všemi oblastmi života školy. Úkolem není tedy to, aby škola měla všechna rizika pod kontrolou, ale především zvýšení odolností dětí vůči sociálně patologickým jevům. Důležité je zachytit téměř celé spektrum sociálně patologických jevů, a proto se na naší škole zaměřujeme především na následující typy jevů.
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže stáhněte zde
Prevence pozdějších návykových poruch u dětí a adolescentů s rizikovým chováním zde
-
Důsledně budeme potírat jakékoliv náznaky zejména rasismu a intolerance.Úkolem je vychovávat k toleranci mezi lidmi jiných ras, náboženství a kultury. Na konkrétních příkladek ukazujeme možné cesty ke zlepšení vztahů skupin mající odlišné názory, náboženství, kulturu, barvy pleti apod.
Problému věnujeme zvýšenou pozornost. Nestrašíme, spíše zdůrazňujeme zbytečnost návykových látek pro život. Probíhají besedy s žáky, promítají se tématická DVD s touto problematikou. V případě zjištění přítomnosti návykových látek ve škole se postupeje dle Školního řádu ZŠ Na Podlesí.
Záškoláctví je úmyslné zameškávání školního vyučovaní. Žák o své vlastní vůli, většinou bez vědomí rodičů, nechodí do školy a neplní školní docházku.. Bývá chápáno jako porušení školního řádu, ale ve skutečnosti jde o provinění proti školskému zákonu, který obsahuje ustanovení o povinné školní docházce. Omlouvání žáků je stanoveno školním řádem. Snažíme se nabízet žákům mimoškolní aktivity (možnost navštěvovat kroužky ZŠ Na Podlesí).
Je třeba zjišťovat důvody záškoláctví :
V rámci hodin ICT se žáci učí správnému využití počítačů při studiu i při zábavě, seznamují se s problematikou zneužívání výpočetní techniky, s pojmy kyberšikana, stolking apod. a jak se před nimi bránit.
Vzhledem ke zvýšenému počtu úrazů v minulém školním roce je nutno tomuto problému věnovat zvýšenou pozornost. Na začátku školního roku jsou žáci seznámeni s pravidly chování a bezpečnosti v rizikových hodinách (Tv, Sv, Fyzika, Chemie, Ptm), a tato pravidla se pokud možno zdůrazňují i před každou vyučovací hodinou. V rámci hodin Tv a Sv se riziko úrazů snižuje také správných rozcvičením a protažením.
Cílem je vysvětlovat význam správné životosprávy pro zdraví a růst jednice. Využíváme CD a DVD z knihovny metodika prevence a na konkrétních příkladech poukazujeme na nebezpečí. Snažíme se všímat si změn u problémových žákyň a případné problémy jsou okamžitě řešeny s metodikem prevence, rodiči a ošetřujícím lékařem.